20 grudnia 2024 roku miało miejsce uroczyste wbicie łopaty pod budowę przeprawy mostowej w Krasnymstawie na rzece Wieprz. W uroczystości wzięli udział Daniel Miciuła, Burmistrz Krasnegostawu, Wiceburmistrz Monika Sawa, Dominika Lewandowska, Kierownik Wydziału Inwestycji z ramienia inwestora. Generalnego Wykonawcę, firmę Balzola Polska reprezentowali: Adam Stawski, Dyrektor Generalny oraz Marek Kamiński, Dyrektor Operacyjny. W połowie października wykonawca przejął teren budowy i rozpoczął prace przygotowawcze. Obecnie trwają roboty związane z realizacją posadowienia konstrukcji mostu oraz prace ziemne i przebudowa kolizji.
Choć roboty budowlane już trwają od jakiegoś czasu, wykonawca i inwestor postanowili wbić symboliczną pierwszą łopatę w momencie zakończenia prac przygotowawczych i realizacji fundamentów pod konstrukcje mostu.
Cieszymy się, że Balzola powiększa swoje portfolio infrastrukturalne o kolejne obiekty. Most w Krasnymstawie to jedna z ważniejszych inwestycji, którą obecnie realizujemy. Dołożymy wszelkich starań, aby budowa zakończyła się z sukcesem dla obu stron – deklaruje
Obecnie trwa odhumusowanie gruntu na całym zakresie inwestycji. Wraz z postępem prac jest realizowana przebudowa sieci podziemnych. Chwilę to z pewnością potrwa. Prace będą wykonywane w zasadzie pod ziemią więc od razu uprzedzam Państwa, że pozornie nie będzie widać efektów realizacji. Zapewniam, że inżynieryjna robota będzie się działa pod ziemią.
W międzyczasie będą realizowane zasadnicze roboty drogowe, które zostaną ukończone wraz z terminem oddania mostu do użytkowania
Dotychczasową współpracę z wykonawcą oceniam jako partnerską. Bardzo dziękuję za dialog i sprawne procedowanie kolejnych ustaleń. Mam nadzieję, że pierwsze wrażenie jakie pokazała Balzola w Krasnymstawie będzie się ugruntowywać i nasza współpraca przebiegała będzie jak do tej pory. To jest skutecznie, transparentnie i profesjonalnie. Będę się przyglądał postępowi prac bacznym okiem i jednocześnie deklaruję chęć do pomocy jeśli taką urząd Miasta Krasnystaw będzie mógł udzielić wykonawcy. Powodzenia w realizacji!
Powstają fundamenty pod most
Obecnie realizowane są przyczółki mostu (przyczółki są to skrajne podpory mostu lub wiaduktu, często w znacznym stopniu ukryte pod warstwami ziemi). Wykonano platformy robocze pod prace geotechniczne po obu stronach rzeki Wieprz polegające na wykonaniu platformy roboczej niezbędnej do realizacji prac palowych. Obecnie realizowane są pale jako element pośredni posadowienia konstrukcji przyczółków. Następnie będą one szalowane i zbrojone. Na zrealizowanych przyczółkach wykonawca będzie wznosić konstrukcję przęsła przeprawy mostowej.
Dźwigi pojawią na brzegach rzeki Wieprz niebawem
Przyjęta technologia realizacji obiektu zakłada wykonanie ustroju nośnego (łuków żelbetowych
i płyty pomostu) przy użyciu szalunków montowanych za pomocą dźwigów z brzegu rzeki, wspartych na podporach pomocniczych (brak konieczności wykonywania podparcia w nurcie rzeki). Po wykonaniu konstrukcji nośnej i uzyskaniu przez nią odpowiedniej wytrzymałości materiałowej, wykonane zostaną pozostałe prace obejmujące izolacje, nawierzchnie, kapy chodnikowe, montaż wyposażenia oraz pozostałe roboty wykończeniowe.
Konstrukcja obiektu będzie realizowana z betonu zbrojonego. Będzie to most łukowy żelbetowy
z podwieszoną, żelbetową płytą pomostu dodatkowo sprężoną. Most wsparty będzie na dwóch przyczółkach posadowionych na brzegach rzeki Wieprz.
Most zaprojektowano na najwyższą klasę obciążeń taborem samochodowym według standaryzacji NATO – STANAG 2021. Drogę na moście jak i na dojazdach do mostu zaprojektowano na klasę drogi G, kategorię ruchu KR3 oraz dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej na nawierzchnię 115 kN.
- Długość całkowita mostu: 101,93 m
- Szerokość całkowita: 18,39 m
- Przekrój drogi: jednojezdniowy o dwóch pasach ruchu o szerokości 3,5,m.